I Norge handler over 50% av befolkningen på lavpris når det gjelder mat, og enda klager vi på dårlig sortiment.
Vi er utrolig kjedelige rett og slett i Norge når det gjelder det kulinariske kravet. Og skape noe i butikk med ferskvare disker er jo klin umilig så lenge man ikke er villig til å betale for det.
Taco fredag det er ikke veldig spennende. Men når man vandrer rundt i et lavpris segment så er det ikke matglede og inspirasjon man søker.
I Norge skal man handle kjapt og billig. For inn fort ut, legge igjen minst mulig penger. Her er det helt andelenes i andre land, har bruker man tid og man søker matglede, mat har en helt annet status. Man kan sitte å spise og nyte mat i flere timer, mens i Norge skal man ha varer som koker på kortes mulig tid og hadde man klart seg uten mat så hadde vel det vært den beste løsningen.
Slik føler jeg også det har vært litt i fiske bransjen, det er de samme fluene, det er de samme wobblerne, det er de samme skjeslukene,jo da en eller annen ny farge vil man oppleve at kommer, med all over har det skjedd svært lite. Er det grossistene som er kjedelige, er det butikkene som ikke våger eller er sportfisker kunden veldig lik dagligvare kunden, våger vi ikke å teste nye ting, trenger vi ikke å bli inspirert ? Vi vet at møreslida leverer i rød og kobber så da er det den vi skal ha, det finnes mange slike eksempler.
For å skrive litt om meg selv og noen jeg kjenner så kan vi fort reise i opp til 4 timer for å komme til butikker som gir meg det jeg/oss trenger. Jeg/oss trenger inspirasjon, jeg/oss trenger et stort sortiment, jeg/oss vil ta og kjenne på. Jeg/oss vil teste nye ting, jeg/oss vil lære å bli en bedre fisker.
Det er ikke få tusenlapper som f.eks. er lagt igjen i Sverige de siste årene av nordmenn som faktisk ønsker noe annet, som ønsker å utfordre og teste. Man kan fort bruke 3-4 timer i en butikk og enda ikke fått sett alt.
Nå skjønner også jeg at det kan være store forskjeller i et marked, men hvem skaper deler av den forskjellen. Er det grossistene, er det butikkene eller er det vi som kunder ? Jeg tror det er en miks av alle ledd.
Men klart ser man predatormarkedet i Norge kontra Sverige så sier det seg selv at vi ikke kan ha like mye å velge i, da vi rett og slett er for få.
Ser man meite så er det mye av samme sak der. Går man der i mot over på fettfinne som laks og ørret så er vi store og ikke minst på kystfiske.
Men jeg synes å se en endring de siste årene, butikkene i Norge (ihvertfall noen av de) satser litt uten for boksen, de tør å ta inn nye merker, de tørr å satse. Noe som gjør at man nå faktisk kan bruke en times tid i visse butikker for å få en oversikt og for å la seg inspirerer.
Det som er knall morro er at det er andre aktører nå som ønsker å ta en del av den norsk kaka med helt nye saker. Produkter innen for stort sett alt av fiske. For oss som forbrukere er dette en gave vi bør ta i mot med åpne armer og benytte oss av. Og når nye aktører kommer inn gjør det også at satte leverandører må begynne å satse og utvikle.
Gunki og Illex er to merker som de siste årene har gjort litt vei i vellinga i Norge og det kommer nok ikke til å stoppe med det.
De satser kanskje mer en noen gang i 2016 spesielt hvis vi ser Skandinavia under ett. Pr nå har jeg ikke full oversikt over hva vi kan forvente å se i Norge men det blir nok ikke mindre en det vi har hatt i 2015.
Wesin er også en aktør som har vist tenner de siste årene og satser enormt, noe som igjen gir oss glede i å gå rundt i våre sportfiskebutikker.
Når det gjelder ABU Garcia så kjører de en katalog for Sverige og en for Norge. Det vil si at Purefishing i Norge tvinger sportsfiskekunder over til Sverige for å kunne ta del i hele sortimentet til ABU Garcia.
Så er det viktig at grossistene legge ting til rette for de Norske butikken, og da tenker jeg spesielt på krav til volumkjøp av butikkene.
Klart at 100 shadder av en farge i Sverige kanskje er helt ok, men passer det samme kravet til våre norske butikker for å kunne få samme betingelser ?. Klart det ikke er det og det kan være en liten bremsekloss for butikkene som rett og slett ikke kan si ja. Risikoen er rett og slett for stor.
Gunki og Illex er rå på ørret, abbor,gjedde,gjørs og spinnfiske/dorging ved kysten.
Det er mengder av knallfine små wobblerer, de har stenger og liner som passer til sine baits.
For meg så er de en inspirasjon, de utfordrer meg og mitt fiske rett og slett.
Gå inn her å la deg inspirere. Her ligger katalogene fra gunki og Illex for 2016.
https://pikewallis.no/2015/12/2016-ars-kataloger-fran-gunki-och-illex/
Ser man noe spennende så la oss legge litt press på butikkene slik at de tar det inn. La oss få butikker i Norge der man kan rusle rundt en par-tre timer i pur glede og inspirasjon.
artikler
Jeg sier ikke løp og kjøp jeg sier mer la deg inspirere, sett press på butikkene uansett hvilket merke det gjelder. En større konkurranse skjerper leverandørene. Og legg igjen penga hjemme i Norge så langt det lar seg gjøre. Skal vi få et større utvalg må vi legge igjen penga i Norske butikker.
Så må jo butikkene tørre å ta inn og så må grossistene faktisk gi betingelser som gjør det hele mulig.