Eivind Thilesen har brukt tid på å sette opp en huskeliste når det gjelder bruk av båthenger.
Mange med meg selv inkludert blir nok litt nosjalange etter hvert og det er da det kan smelle……
En stor takk til Eivind…………..
Dette er noe man kan skrive ut å henge i/ved/på plasser som man vil titte innom før avreise……
Sikker kjøring med båt på henger.
Sikre deg selv fra uhell ved å følge noen få sikkerhets og kjøre tips.
-
Før jeg kjører hjemmefra, gjør jeg en grundig sjekk av hengeren. Forsikrer meg om at kalesejen mm. sitter som det skal. For dere med åpen båt sørg for at alt av løsøre (puter, avkrokingsmatte, veienett mm) oppi båten som kan blåse ut i fart er festet og at båten er forsvarlig sikret foran og bak med rett proporsjonerte lastestropper
-
Start og stopp alltid forsiktig for å spare drivstoff forbruket og stress på henger og båt. Selv om man kjører med bremset henger, kan en bråbrems gjøre at hengeren sklir ut eller ”sakser”
-
Så fort jeg er ute på veien og alt ser ut til fungere greit, kjører jeg inn til siden og dobbeltsjekker at alt er sikkert fastspent og lys virker som det skal
-
Utfør svinger med god radius så du unngår skarpe fortauskanter osv.
-
Sjekk hjullager på hengeren med jevne mellomrom, stikk gjerne fingeren inn på bremsetrommelen også for å sjekke varmgang i bremser, mens du gjør det – se etter ujevn slitasje eller om mønsterdybden i dekket holder. Er noe varmt er det en sikker indikasjon på at noe er galt. Det finnes vel ikke mye som er verre enn ett henger havari på vei til fiske
-
Reduser farten. Det er mindre belastning på bilen, hengeren og båten ved lavere fart. Ikke glem at fartsgrensen er 80 km for bremset henger og 60 km for ubremset henger
-
Husk hold god avstand til foran kjørende, 1001-1002-1003. Legg gjerne på til 1004-1005 for å ha nok fri bremselengde å gå på
-
Vind drag fra en passerende trailere kan få hengeren til å skjene til siden. Hender dette, hold kurs og fart, for all del ikke brems. Hengeren vil rette seg opp av seg selv
-
Ved kjøring på flerfelts vei, hold alltid høyre fil, bortsett fra ved forbikjøring. Dersom man trenger å gjøre en forbikjøring, husk at det trengs bortimot doblet så lang avstand til den bilen du kjører forbi før du legger deg over i høyre fil igjen. Det kan ta opptil tre ganger så lang tid/strekning å utføre en forbikjøring med henger
-
Vær vennlig mot med trafikanter og om nødvendig kjør inn til siden og slipp køen forbi dersom du har 5 eller flere biler i kø bak deg
-
Stopper du for å fylle bensin til båtmotoren, er dette også et godt tilfelle til å sjekke at du har rett lufttrykk i hjulene og kjenne på bremsetromlene
-
Den ekstra vekten trailing medfører kan være en hard påkjenning på bilen. Forsikre deg om at kjølesystemet fungerer før du starter på en lengre tur. Viser bilen tegn til å koke, skru av aircondition og sett på full varme i kupeen. Selv om dette er direkte ubehagelig fører det til at motoren frigjør varme og du slipper kanskje at bilen koker
-
Ved båtrampa. Forbered utsetting, fjern lastestropper og fyll båten med løsøre før du stiller deg i køen. Vær rask og effektiv ved utsetting og sist men ikke minst – parker bil og henger på anvist plass eller så eksvipasjen ikke står til hinder for andre
-
Så til slutt…kjør sikkert og skitt fiske