Etter å ha bløyd igjennom noen fiskeblader i sommer sitter jeg igjen men en flau smak i munnen. Norske blader forneker seg ikke. Det kan se ut som det finnes et bete og en leverandør for jerkfiske i Norge. Om troverdighet skal være en av kriteriene så er det snart noen som virkelig faller igjennom. Hvis det å være kjøpt å betalt å ha et navn er viktigeren en å vise mangfold og kunnskap da er det noe veldig feil. Spørsmålet er hvor mye kunnskap de faktisk innehar når det gang på gang presenteret det samme favorittbete, kan det være at de ikke har prøvd så mye annet, kan det være at de ikke får lov til å skrive om noe annet, kan de rett og slett for lite om jerkfiske som en gren innen rovfiske. Hvor snever kan man tillate seg å være i artikkel etter artikkel. Det er jo ikke mangfoldet og variasjonen, man vil fortelle om det er jo ren reklame hele vegen.
Jeg er egentlig ikke overrasket da jeg har fått en del svar på hvordan noen journalister tenker.
Som en fortalte meg, men trenger ikke flere en to-tre jerk beten, hva vet han om det, hva har han prøvd ut, hva ligger bak hans uttalelse. «Man kan ikke skrive om ting i et blad som ikke selges over disk i Norge, da får man så mange sinte lesere»(smalt det fra han). Uten at jeg skal være bombastisk så er kanskje de som klager mest de som kanskje ikke skal være det fremtidige grunnlaget for et fiskeblad i Norge. Netthandelen i Norge har vokst seg stor veldig stor og at et fiskeblad i Norge ikke fortsår det er for meg en gåte, at en journalist ikke velger å informere om hva som skjer uten for Norges grenser kan ikke vær et blad for fremtiden. Når man ser på ungdom nettvaner nå så tror jeg jammen bladet bør tenke som om en gang.
Nei det tar nok noe år til vi kan se andre beten i norske butikker en disse favorittbeten som vises i disse reklameartikklene og for journalisten og for forfatteren må det jo føles litt tris å ikke komme et steg videre, det må føles trist at kunnskapen ikke strekker seg lengre en et par beten, det må føles trist å ikke tørre å bidra til at jerk også kan vokse seg større i Norge.
En liten sjappe i Helsingborg har 20 ganger så mye som hele Norges sportsbutikker til sammen, og det er faen meg et tanke kors, det bør det i hverfall være.
Nei jeg er utrolig glad for at jeg og mange andre har lært oss å bruke internett til å øke våre kompetanse på diverse områder, og jeg er jævlig glad for at de som er yngre faktisk også gjør det samme. For en ting er sikkert noe hjelp/veiledning vil du ikke kunne finne i Norske fiskeblader uten om det ene favoritt bete som nå har gått igjen i 3 år.
Men en ting skal de ha de er faen meg gode på reklame, men om de kan noe annet er jeg tvilsom til…………..




